BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. február 12. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Csillagászat / Égi objektumok, csillagképek
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja
A cél, hogy a tanulók különbséget tudjanak tenni az égi objektumok között. Az előképzettséget a földrajz tanórákon már megszerezték, a korai sötétedés miatt a délutáni órák lehetőséget adtak a gyakorlatra.
A program leírása
Az égi objektumok legjobban ismert képviselője a Nap értelemszerűen nem látható, de a Naphoz hasonló milliónyi csillag igen. Fényes égi objektum a Rigel, vagy a Pollux, amelyek rettenetes távolságuk miatt nem ragyognak a Napunkhoz hasonló fénnyel. Szintén jól ismert objektum földi kísérőnk a Hold viszont szinte teljes megvilágításban volt látható. A Holdtengerei, és jól látható kráterei sok kérdést vetnek fel, szó esett a Holdon járt tucatnyi emberről és munkájukról is.Itt már tudni kell a különbséget egy csillag és egy hold között a gyerekeknek. A Nap családjának legnagyobb bolygója a Jupiter is megfigyelhető, sőt a jó szeműek egy-két holdját is megláthatták. Egyéb égi objektum (hullócsillag, üstökös) nem volt megfigyelhető abban az időpontban. A csillagképek ismertetése mindig népszerű program a diákok között, hiszen mai ésszel a görög és római korú mitológiai történetek igencsak szórakoztatóak.
Megfigyeléseinkhez csak egy zöld színű lézer, és egy hagyományos binokulár volt segítségünkre.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. február 19. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Csillagászat / Űrkutatási alapismeretek
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja:
Célunk az volt a foglalkozással, hogy a mindennapi életben használt kifejezéseket, amelyek az űrkutatáshoz köthetők, rendszerezzük, és egy-két példán keresztül bemutassuk működésüket.
A program leírása:
Az előadást digitális táblával tettük szemléletesebbé, és a végén szintén a tábla segítségével játszottunk két játékot. Az előadást a világképek fejlődésével kezdtük, kiemelve, hogy hosszú időbe telt, amíg az ember rájött, hogy a világegyetem milyen hatalmas, és hol van benne a Föld helye. Majd a kezdeti elképzeléseket mutattuk be, hogy hogyan lehetne meghódítani a csillagok világát. (pl. Jules Verne). Ezután a repülés rövid története, majd az űrkorszak bemutatása jött. A két legkiemelkedőbb rakétatudós, és munkái megismerése után az alábbi fogalmakat rendszereztük példákon keresztül:
-
Műhold (Szputnyik, GPS, Internet, Meteorológia)
-
Űrszonda (Pioneer, Voyager, Spirit, Huygens)
-
Űrhajó/Űrskiló (Szojuz, Apolló, Space Ship, Dragon, Űrlift)
-
Űrállomások (Szaljut, Skylab, MIR, ISS)
Az előadás végén két játékkal tesztelhettük le az eredményt: az egyik játék lényege, hogy a levetített emberek/eszközök képét időrendbe kellett rakni. A másik pedig az volt, hogy egy-egy kép véletlenszerűen megjelent a táblán, és három lehetséges válasz közül kellett kiválasztani azt, ami ahhoz a képhez tartozott.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. február 26. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Csillagászat / Bolygókutatás
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja:
A csillagászati alapismeretek után már van elképzelése a diákoknak a bolygókutatásban szerepet kapó eszközökről. Ezeknek az eszközöknek az eredményeivel ismertetjük meg őket.
A program leírása:
Napjainkban a bolygókutatás sajnálatosan nem annyira jól finanszírozott, mint évtizedekkel korábban. Ennek megfelelően sokkal kevesebb aktuális téma van, azok viszont annál részletesebbek! A bolygókutatás elején fontos hangsúlyozni, hogy ember még nem járt, és a közeljövőben várhatóan nem is fog járni másik bolygón. Ez rengeteg kérdést vet fel a gyerekekben.
A bolygókutatást a Naptól kifelé haladva mutattam be. A Merkúrnál és a Vénusznál csak az érdekességekre koncentráltam. A Földet értelemszerűen átugorva a Marsnál töltöttük a legtöbb időt. A kezdeti szondáktól (Vikingek, Sojourner) eljutottunk a ma is dolgozó Curiosityhez. Rengeteg kép, film tette könnyen élvezhetővé a bemutatót. Szó esett természetesen a jövőről is, amelyben a gyereki fantázia sokkal színesebb, mint a várható valóság. A Marstól kifelé haladva szinte csak a Voyagerek képeire és méréseire támaszkodhattam, de szerencsére kivétel ez alól a Szaturnusz, hiszen Titan nevű holdján nemrég szállt le a Huygens. A bemutatást a Plútóval zártuk, ami azért érdekes, hiszen néhány éve ezt az égitestek megfosztották „bolygó mivoltától”. A New Horisons jövőre ér a törpebolygóhoz.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. március 05. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Csillagászat / Elsők
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja A történelem sajnálatosan keveset foglalkozik a XX. század gyors technikai fejlődésének hőseivel. Célunk az Ő nevüknek megismertetése.
A program ismertetése:
Nem csillagászati elsők, de mindenképp ide kívánkoznak a repülés úttörői: a Wright fivérek. Ezután az első élőlények következtek, akik a világűrben jártak, igaz nem önszántukból. Itt szó esett arról, hogy nehéz megtalálni az első állatokat, akik a világűrben jártak, hiszen ezeknek a kísérleteknek a nagy része titkos katonai jellegű program volt. Lajka és HAM azok az állatok, akiket a nagyközönség elsőként szokott tekinteni a világűrben járt állatok közül.
Ezután jöttek sorban az igazi hősök, akik önmaguktól vállalkoztak arra, amire előttük még senki:
-
Jurij Alekszejevics Gagarin: az első ember, aki átlépte a világűr határát
-
Alan Bartlett Shepard: Az első amerikai űrhajós
-
Alekszei Arhipovics Leonov: Az első űrséta
-
Valentyina Vlagyimirovna Tyereskova: az első női űrhajós
-
Neil Alden Armstrong: az első ember a Holdon
Valamennyiük esetében a képeken, videókon kívül egy-egy érdekességet (vagy éppen szomorú történetet) is megismertek a gyerekek.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. március 12. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Csillagászat / Filmek és valóság
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program céja:
Gyakori jelenség az ilyen témájú órákon, hogy a diákok kérdései arra irányulnak, hogy miért nem használnak a valóságban olyan technikát, amiket a filmekben is. Fegyverek, teleportálás, vagy fénysebesség mind olyan dolgok, amelyek a filmekben alapvető dolgok, a valóságban viszont szinte kivitelezhetetlenek. Célom összehasonlítani a lehetségest a lehetetlennel.
A program leírása:
Az összehasonlításhoz a Star Wars-t választottam, ami sok gyerek (és az én) kedvenc filmje. Az összehasonlítást az alábbi kérdéskörök mentén végeztem el Jeanne Cavelos könyve alapján:
-
Galaxis mérete
-
Az űrhajók
-
Fegyverek
-
Droidok
A power piontot szándékosan a Star Wars-ra emlékeztető hatásokkal készítettem el, rengeteg jelenetet válogattam össze a magyarázatok kedvéért.
|