BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11.03.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 1. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- Az agyagipar a legrégebbi iparág a történelem előtti időkből.
- Kezdetleges technikák ismertetése, jellemző díszítési módok megismerése, jellemző edényformák és rendeltetésük, használati céljuk rendszerezése.
- Jellemző őskori edények formáinak utánzása. Gömb, félgömb, kisebb tálkák, szűkebb nyakú palackok, talpas füles tartók készítése.
- Technika: formába döngölés, marokedény készítés. Őskori díszítés alkalmazása; szövés, fonás, mintázatának utánzása.
- Mágikus jelentésű minták alkalmazása, geometrikus díszítmények, zegzugvonalas, pont, vonal díszek különböző változatai. Földfesték helyes használata, jellemző „őskori” színek alkalmazása. Égetési eljárások áttekintése (terrakottára égetés)
- Helyes agyagvastagság megválasztása a formáknál. Szükség esetén üregelés alkalmazása, anyagszerűség figyelembevétele. Ismert technikai eljárások alkalmazása; alakítás kihúzással, díszítés engobbal.
- Edénykészítés menete; agyag előkészítése (gyúrás, darabolás, korongolás, szárítás, díszítés, zsengézés, mázazás, második égetés)
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11.10.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 2. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
Foglalkozás folyamata:
- Előzőekben megismert fázisok átismétlése.
- Az agyagot előkészítjük, tömörítjük, átgyúrjuk, kizárva ezzel a levegőbuborékok agyagban való megmaradását Előkészítjük az agyagágyat, melybe a sablonformát kívánjuk önteni (enyhén szappannal kikenjük), hogy könnyebben ki tudjuk venni a megszilárdult gipszformát
- Megfelelő mennyiségű és minőségű gipszet keverünk (vízhez adagoljuk a gipszet)
- A kiválasztott, kiönteni kívánt formát (őzgerinc, kistálka) belehelyezzük fejjel a műanyag edénybe, rögzítjük
- Óvatosan ráöntjük a megkevert gipszet, vigyázva arra, hogy levegő ne kerüljön bele
- Száradás után kivesszük a formát
- A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét
- Sodrófával nyújtjuk az agyagot, és beledöngöljük az elkészített formákba
- Másik módja: hurkatechnikával felrakásos edény készítése. Itt ha a hurkákat nem dolgozzuk össze csak az egyik oldalán, érdekes, szép mintázatú edénykéket kaphatunk.
- Kicsit száradni hagyjuk, hogy a gipsz fölszívja az agyagból a vizet (így könnyebben tudjuk kivenni)
- Kiborítjuk a formát, megigazgatjuk, szivaccsal retusáljuk
- Rárakjuk az edényre a kiegészítőket (fülek)
- Tetszőlegesen díszíthetjük az edény szélét, alját (ujjbenyomásokkal, modellező faeszközökkel, karcolással, írókázással, festéssel)
- Az edény felső száját tetszőlegesen díszítjük
- A tálas edényeket bőrkeményre szárítjuk.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11.17.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 3. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- - A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét.
- Elkészítjük, kiszerkesztjük az edény szabásmintáját papírból
- A mintáknak megfelelő méretű agyagot kinyújtottuk sodrófával, és kiszabtuk. Vastagsága igazodik az egész edény falvastagságához (1-1,5 cm).
- Lapok kiszabása, összeállítása.
- Falak illesztése anyagpéppel, belső illeszkedések erősítése hurkákkal.
- Vizes szivaccsal retusálás, díszítés vésett, vagy rátett mintákkal, szárítás.
- A gyertyatartó díszítése fehér engobbal , ecsettel , írókával történő feliratozás, díszítő festések elkészítése.
- Bőrkeményre történő szárítás megfelelő hőmérsékletű és páratartalmú helyiségben, majd terrakottára égetjük.
- Mázazás, mázra égetés.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11.24.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 4. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- Forgástestek fogalmának tisztázása
- Elektromos korong működésének elve, helyes használata
- Az agyagot előkészítjük, tömörítjük, átgyúrjuk, kizárva ezzel a levegőbuborékok agyagban való megmaradását
- Korongozás meghatározott műveleti sorrendben
- Középre helyezzük, rácsapjuk az agyagot a korongra, kissé „ráerősítjük”
- Agyagot átgyúrjuk, ún. hubli készítése, majd visszanyomása
- Lyukasztás az edény fenékrészéig, majd ennek kialakítása, belső körfogat kihúzása
- Edény falának vékonyítása, felhúzása
- Fenékszög kialakítása, edény kívánt formájának elkészítése
- Edény szájának tisztítása, kialakítása
- Esetleg korongon történő díszítések (engob, csíkozás)
- Az általános iskolásokkal lapos edények, gyertyatartók, csengettyűk, valamint alacsonyabb vázák, csuprok, almasütők készítéséig lehet eljutni.
- Rettentő sok időt igényel az egyes fázisok begyakorlása, így a korongozási kísérletek csak érdeklődés felkeltésére tudnak itt szolgálni.
- A munkafázisokat ajánlott lelkiismeretesen begyakorolni. Ez kitartást és elszántságot igényel, végső soron azonban kifizetődik.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 12.01.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 5. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- Korongozás meghatározott műveleti sorrendben
- Középre helyezzük, rácsapjuk az agyagot a korongra, kissé „ráerősítjük”
- Agyagot átgyúrjuk, ún. hubli készítése, majd visszanyomása
- Lyukasztás az edény fenékrészéig, majd ennek kialakítása, belső körfogat kihúzása
- Edény falának vékonyítása, felhúzása
- Fenékszög kialakítása, edény kívánt formájának elkészítése
- Edény szájának tisztítása, kialakítása
- Esetleg korongon történő díszítések (engob, csíkozás)
- Az általános iskolásokkal lapos edények, gyertyatartók, csengettyűk, valamint alacsonyabb vázák, csuprok, almasütők készítéséig lehet eljutni.
- Rettentő sok időt igényel az egyes fázisok begyakorlása, így a korongozási kísérletek csak érdeklődés felkeltésére tudnak itt szolgálni.
- A foglalkozás célja inkább az érdeklődés felkeltése, az alkotás örömének megtapasztaltatása.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 12.08.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 6. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét.
- A korongozáshoz egyforma pogácsaformákat gyúrunk, és megpróbálunk egyforma méretű korongokat lekorongozni.
- Középre forgatjuk, óvatosan lyukasztunk ügyelve, hogy megmaradjon az edényke alja. Utána a kívánt méret szerint kihúzzuk az edény oldalfalát, majd felhúzzuk a falakat. Elkészítjük az edény száját, majd az oldalának tetszőleges ívet adunk. Ez lesz a szalvétatartó talpa.
- Míg az edényünk száradt, elkészítettük a szalvétatartó kör alakú részét, melyet kevés száradás után kettéhajtunk, a belső részét szivaccsal kitámasztjuk, míg megfelelő szilárdságúra nem szárad.
- Ezután összedolgozzuk a két részt agyagpéppel, rögzítjük vékony agyaghurkákkal, esetleg felragasztjuk a díszítő motívumokat, vagy belevésünk díszítéseket. Szivaccsal retusáljuk, majd bőrkeményre szárítjuk.
- Az előző foglalkozásokon lekorongozott edényeket felfülezzük, retusáljuk.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 12.15.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 7. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- Az agyagmegmunkálásának folyamatának megbeszélése, ismétlése.
- Az agyag, mint nyersanyag a késztermékig az alábbi utat járja be:
- előkészítés (gyúrás)- formaadás-szikkasztás (szárítás)- retusálás-díszítés- szárítás- első égetés vagy zsengézés (terrakotta – nem csak félkész, lehet késztermék is)- mázazás- második égetés (mázra égetés) mázas cserépedény
- A feldolgozási folyamat második lépése tehát a formaadás.
Mely lehet:
- különböző mintázási módok (bábu, ujj-báb, pecsételő, állat és ember figurák)
- korongozás
- laptechnika (a laptechnika tehát az agyag formázási módjának egy lehetséges, viszonylag kevés eszközt igénylő, könnyen kivitelezhető változata)
- A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét.
- Elkészítjük, kiszerkesztjük az edény szabásmintáját papírból A persely mintája, formája tetszőleges, egyéni kreativitás, ötletek alapján készülhettek.
- A mintáknak megfelelő méretű agyagot kinyújtottuk sodrófával, és kiszabtuk. Vastagsága igazodik az egész edény falvastagságához.
- Lapok kiszabása, összeállítása.
- Falak illesztése anyagpéppel, belső illeszkedések erősítése hurkákkal.
- Vizes szivaccsal retusálás, szárítás.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 12.22.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 8. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- A diákok képesek legyenek önálló ötletek alapján, ténylegesen is használható, esztétikusan kivitelezett játék, kabala megtervezésére, elkészítésére. Megtapasztalhatják, hogyan lehet eljutni egy kreatív ötlet megszületésétől a tényleges tárgy „legyártásáig”.
- Az agyagot a szokásos módon gyúrjuk, esetleges levegőt kizárjuk.
- Összevetjük az ötleteket, a kivitelezés lehetséges megoldásait.
- Törekszünk praktikus tanácsot adni az elkészítés menetéhez, a kívánt forma eléréséhez.
- A tárgyak önálló elkészítése, megmintázása.
- Szivaccsal retusálunk, esetleg ha szükséges, nagyobb méretű tárgyakat üregelünk.
- A díszítést bőrkeményre száradás után végezzük, engobbal.
- Első égetéssel terrakottára égetjük, majd a második égetésnél mázra.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2015. 01.05.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 9. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
Foglalkozás folyamata:
- A bőrkeményre száradt tárgyainkat díszíthetjük írókázással, ecsettel történő megfestéssel is
- Mindenek előtt megismerkedtünk hagyományos népi motívumokkal, a népi kerámiaedényeken gyakorta használt egyszerűbb mintákkal
- A minták után megvizsgáltuk a színhasználatot, s megszíneztük ezek ismeretében a fehér engobunkat (fekete esetén az agyagfoccsot)
- Kirajzoltunk egy két motívumot rajzlapra
- Tejfölsűrűségű festékünket alaposan átszűrtük, és feltöltöttük az írókájainkat
- Az íróka használatát táblákra rajzolt motívumok elkészítésével gyakorolgattuk
- A mintákat végül ráfestettük írókával az edényekre
- Javítását nedves szivaccsal tudtuk végezni, illetve száradás után lekaparással
- Az ecsettel történő díszítés kicsit jobban ment, bár a végeredménye kevésbé volt tetszetős. Az ecset technikailag nem alkalmas agyagra felvinni vékony lendületes vonalakat.
- A díszítések után szárítjuk az edényeinket, terrakottára égetjük, majd második égetés előtt mázaztuk is őket.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2015. 01.12.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.
Megnevezése: Heti foglalkozás/Kerámia 10. alkalom
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja, leírása:
- Elkészült alkotások összegyűjtése, rendezése, értékelése, átválogatása.
- Kiállítás helyszínének megkeresése, helyszíni adottságok, lehetőségek felmérése.
- Lehetséges időpontok kiválasztása, kiállítás időpontjának véglegesítése.
- A kiállításra szánt alkotások kiválogatása, rendszerezése bizonyos szempontok szerint (rendeltetés, színhatás, alkotó) és ezek alapján elhelyeztük őket.
- Képek, alkotások elkészítőjének nevének nyomtatása, felragasztása.
- Kiállítás kiírásainak, feliratainak, hirdető plakátjainak elkészítése.
- Meghívók tervezése, elkészítése, nyomtatása.
|