Testvériskoláink
Testvériskoláink
Menü
 
Besenyszög
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fazekas

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 11.03.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 1. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          Az agyagipar a legrégebbi iparág a történelem előtti időkből.

-          Kezdetleges technikák ismertetése, jellemző díszítési módok megismerése, jellemző edényformák és rendeltetésük, használati céljuk rendszerezése.

-          Jellemző őskori edények formáinak utánzása. Gömb, félgömb, kisebb tálkák, szűkebb nyakú palackok, talpas füles tartók készítése.

-          Technika: formába döngölés, marokedény készítés. Őskori díszítés alkalmazása; szövés, fonás, mintázatának utánzása.

-          Mágikus jelentésű minták alkalmazása, geometrikus díszítmények, zegzugvonalas, pont, vonal díszek különböző változatai. Földfesték helyes használata, jellemző „őskori” színek alkalmazása. Égetési eljárások áttekintése (terrakottára égetés)

-          Helyes agyagvastagság megválasztása a formáknál. Szükség esetén üregelés alkalmazása, anyagszerűség figyelembevétele. Ismert technikai eljárások alkalmazása; alakítás kihúzással, díszítés engobbal.

-          Edénykészítés menete; agyag előkészítése (gyúrás, darabolás, korongolás, szárítás, díszítés, zsengézés, mázazás, második égetés)

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 11.10.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 2. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

Foglalkozás folyamata:

-          Előzőekben megismert fázisok átismétlése.

-          Az agyagot előkészítjük, tömörítjük, átgyúrjuk, kizárva ezzel a levegőbuborékok agyagban való megmaradását Előkészítjük az agyagágyat, melybe a sablonformát kívánjuk önteni (enyhén szappannal kikenjük), hogy könnyebben ki tudjuk venni a megszilárdult gipszformát

-          Megfelelő mennyiségű és minőségű gipszet keverünk (vízhez adagoljuk a gipszet)

-          A kiválasztott, kiönteni kívánt formát (őzgerinc, kistálka) belehelyezzük fejjel a műanyag edénybe, rögzítjük

-          Óvatosan ráöntjük a megkevert gipszet, vigyázva arra, hogy levegő ne kerüljön bele

-          Száradás után kivesszük a formát

-          A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét

-          Sodrófával nyújtjuk az agyagot, és beledöngöljük az elkészített formákba

-          Másik módja: hurkatechnikával felrakásos edény készítése. Itt ha a hurkákat nem dolgozzuk össze csak az egyik oldalán, érdekes, szép mintázatú edénykéket kaphatunk.

-          Kicsit száradni hagyjuk, hogy a gipsz fölszívja az agyagból a vizet (így könnyebben tudjuk kivenni)

-          Kiborítjuk a formát, megigazgatjuk, szivaccsal retusáljuk

-          Rárakjuk az edényre a kiegészítőket (fülek)

-          Tetszőlegesen díszíthetjük az edény szélét, alját (ujjbenyomásokkal, modellező faeszközökkel, karcolással, írókázással, festéssel)

-          Az edény felső száját tetszőlegesen díszítjük

-          A tálas edényeket bőrkeményre szárítjuk.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 11.17.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 3. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          - A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét.

-          Elkészítjük, kiszerkesztjük az edény szabásmintáját papírból

-          A mintáknak megfelelő méretű agyagot kinyújtottuk sodrófával, és kiszabtuk. Vastagsága igazodik az egész edény falvastagságához (1-1,5 cm).

-          Lapok kiszabása, összeállítása.

-          Falak illesztése anyagpéppel, belső illeszkedések erősítése hurkákkal.

-          Vizes szivaccsal retusálás, díszítés vésett, vagy rátett mintákkal, szárítás.

-          A gyertyatartó díszítése fehér engobbal , ecsettel , írókával történő feliratozás, díszítő festések elkészítése.

-          Bőrkeményre történő szárítás megfelelő hőmérsékletű és páratartalmú helyiségben, majd terrakottára égetjük.

-          Mázazás, mázra égetés.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 11.24.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 4. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

-          Forgástestek fogalmának tisztázása

-          Elektromos korong működésének elve, helyes használata

-          Az agyagot előkészítjük, tömörítjük, átgyúrjuk, kizárva ezzel a levegőbuborékok agyagban való megmaradását

-          Korongozás meghatározott műveleti sorrendben

-          Középre helyezzük, rácsapjuk az agyagot a korongra, kissé „ráerősítjük”

-          Agyagot átgyúrjuk, ún. hubli készítése, majd visszanyomása

-          Lyukasztás az edény fenékrészéig, majd ennek kialakítása, belső körfogat kihúzása

-          Edény falának vékonyítása, felhúzása

-          Fenékszög kialakítása, edény kívánt formájának elkészítése

-          Edény szájának tisztítása, kialakítása

-          Esetleg korongon történő díszítések (engob, csíkozás)

-          Az általános iskolásokkal lapos edények, gyertyatartók, csengettyűk, valamint alacsonyabb vázák, csuprok, almasütők készítéséig lehet eljutni.

-          Rettentő sok időt igényel az egyes fázisok begyakorlása, így a korongozási kísérletek csak érdeklődés felkeltésére tudnak itt szolgálni.

-          A munkafázisokat ajánlott lelkiismeretesen begyakorolni. Ez kitartást és elszántságot igényel, végső soron azonban kifizetődik.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 12.01.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 5. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          Korongozás meghatározott műveleti sorrendben

-          Középre helyezzük, rácsapjuk az agyagot a korongra, kissé „ráerősítjük”

-          Agyagot átgyúrjuk, ún. hubli készítése, majd visszanyomása

-          Lyukasztás az edény fenékrészéig, majd ennek kialakítása, belső körfogat kihúzása

-          Edény falának vékonyítása, felhúzása

-          Fenékszög kialakítása, edény kívánt formájának elkészítése

-          Edény szájának tisztítása, kialakítása

-          Esetleg korongon történő díszítések (engob, csíkozás)

-          Az általános iskolásokkal lapos edények, gyertyatartók, csengettyűk, valamint alacsonyabb vázák, csuprok, almasütők készítéséig lehet eljutni.

-          Rettentő sok időt igényel az egyes fázisok begyakorlása, így a korongozási kísérletek csak érdeklődés felkeltésére tudnak itt szolgálni.

-          A foglalkozás célja inkább az érdeklődés felkeltése, az alkotás örömének megtapasztaltatása.

 

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 12.08.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 6. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét.

-          A korongozáshoz egyforma pogácsaformákat gyúrunk, és megpróbálunk egyforma méretű korongokat lekorongozni.

-          Középre forgatjuk, óvatosan lyukasztunk ügyelve, hogy megmaradjon az edényke alja. Utána a kívánt méret szerint kihúzzuk az edény oldalfalát, majd felhúzzuk a falakat. Elkészítjük az edény száját, majd az oldalának tetszőleges ívet adunk. Ez lesz a szalvétatartó talpa.

-          Míg az edényünk száradt, elkészítettük a szalvétatartó kör alakú részét, melyet kevés száradás után kettéhajtunk, a belső részét szivaccsal kitámasztjuk, míg megfelelő szilárdságúra nem szárad.

-          Ezután összedolgozzuk a két részt agyagpéppel, rögzítjük vékony agyaghurkákkal, esetleg felragasztjuk a díszítő motívumokat, vagy belevésünk díszítéseket. Szivaccsal retusáljuk, majd bőrkeményre szárítjuk.

-          Az előző foglalkozásokon lekorongozott edényeket felfülezzük, retusáljuk.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 12.15.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 7. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          Az agyagmegmunkálásának folyamatának megbeszélése, ismétlése.

-          Az agyag, mint nyersanyag a késztermékig az alábbi utat járja be:

- előkészítés (gyúrás)- formaadás-szikkasztás (szárítás)- retusálás-díszítés- szárítás- első égetés vagy zsengézés (terrakotta – nem csak félkész, lehet késztermék is)- mázazás- második égetés (mázra égetés) mázas cserépedény

- A feldolgozási folyamat második lépése tehát a formaadás.

Mely lehet:

- különböző mintázási módok (bábu, ujj-báb, pecsételő, állat és ember figurák)

- korongozás

- laptechnika (a laptechnika tehát az agyag formázási módjának egy lehetséges, viszonylag kevés eszközt igénylő, könnyen kivitelezhető változata)

-          A szükséges agyagot meggyúrtuk tömörítettük, ezzel kizárjuk az agyag levegősödésének lehetőségét.

-          Elkészítjük, kiszerkesztjük az edény szabásmintáját papírból A persely mintája, formája tetszőleges, egyéni kreativitás, ötletek alapján készülhettek.

-          A mintáknak megfelelő méretű agyagot kinyújtottuk sodrófával, és kiszabtuk. Vastagsága igazodik az egész edény falvastagságához.

-          Lapok kiszabása, összeállítása.

-          Falak illesztése anyagpéppel, belső illeszkedések erősítése hurkákkal.

-          Vizes szivaccsal retusálás, szárítás.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. 12.22.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 8. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          A diákok képesek legyenek önálló ötletek alapján, ténylegesen is használható, esztétikusan kivitelezett játék, kabala megtervezésére, elkészítésére. Megtapasztalhatják, hogyan lehet eljutni egy kreatív ötlet megszületésétől a tényleges tárgy „legyártásáig”.

-          Az agyagot a szokásos módon gyúrjuk, esetleges levegőt kizárjuk.

-          Összevetjük az ötleteket, a kivitelezés lehetséges megoldásait.

-          Törekszünk praktikus tanácsot adni az elkészítés menetéhez, a kívánt forma eléréséhez.

-          A tárgyak önálló elkészítése, megmintázása.

-          Szivaccsal retusálunk, esetleg ha szükséges, nagyobb méretű tárgyakat üregelünk.

-          A díszítést bőrkeményre száradás után végezzük, engobbal.

-          Első égetéssel terrakottára égetjük, majd a második égetésnél mázra.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2015. 01.05.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 9. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

Foglalkozás folyamata:

-          A bőrkeményre száradt tárgyainkat díszíthetjük írókázással, ecsettel történő megfestéssel is

-          Mindenek előtt megismerkedtünk hagyományos népi motívumokkal, a népi kerámiaedényeken gyakorta használt egyszerűbb mintákkal

-          A minták után megvizsgáltuk a színhasználatot, s megszíneztük ezek ismeretében a fehér engobunkat (fekete esetén az agyagfoccsot)

-          Kirajzoltunk egy két motívumot rajzlapra

-          Tejfölsűrűségű festékünket alaposan átszűrtük, és feltöltöttük az írókájainkat

-          Az íróka használatát táblákra rajzolt motívumok elkészítésével gyakorolgattuk

-          A mintákat végül ráfestettük írókával az edényekre

-          Javítását nedves szivaccsal tudtuk végezni, illetve száradás után lekaparással

-          Az ecsettel történő díszítés kicsit jobban ment, bár a végeredménye kevésbé volt tetszetős. Az ecset technikailag nem alkalmas agyagra felvinni vékony lendületes vonalakat.

-          A díszítések után szárítjuk az edényeinket, terrakottára égetjük, majd második égetés előtt mázaztuk is őket.

 

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2015. 01.12.

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög Vasvári 7.

Megnevezése:                       Heti foglalkozás/Kerámia 10. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

 

A program célja, leírása:

 

-          Elkészült alkotások összegyűjtése, rendezése, értékelése, átválogatása.

-          Kiállítás helyszínének megkeresése, helyszíni adottságok, lehetőségek felmérése.

-          Lehetséges időpontok kiválasztása, kiállítás időpontjának véglegesítése.

-          A kiállításra szánt alkotások kiválogatása, rendszerezése bizonyos szempontok szerint (rendeltetés, színhatás, alkotó) és ezek alapján elhelyeztük őket.

-          Képek, alkotások elkészítőjének nevének nyomtatása, felragasztása.

-          Kiállítás kiírásainak, feliratainak, hirdető plakátjainak elkészítése.

-          Meghívók tervezése, elkészítése, nyomtatása.

 
Újszász
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre